Tips för att sluta småäta

Hoppas att ni haft en underbar jul. Det har jag haft, jag har haft några dagars ledighet och härligt tid med familj och vänner. Jag har haft några dagar öppet på min mottagning och gett välgörande aromamassager och jag har haft flera örtkonsultationskunder. Flera av mina kunder har haft dåligt samvete för hur mycket godis och julmat de har ätit under julen, betydligt mer än de själva hade önskat. Därför tänker  jag i dagens inlägg gå djupare in i just temat småätande. För det finns mycket du själv kan göra för att minska ditt småätande i fall du upplever att det har gått ” över styr”.

***Inlägget innehåller samarbetslänkar till Mood Mama. Välj vilket språk du vill ha till produktbeskrivningen genom flaggan i vänstra hörnet. Svensk kundtjänst och paketen skickas med Post nord ***

Ju mer vi äter desto större mängd näringsämnen absorberas från tarmen. Det är endast genom att reglera hur mycket man äter som kroppen kan kontrollera hur mycket energi kroppen får. Vår medvetna upplevelse av hur hungriga eller mätta vi är bestäms i stor utsträckning av aktiviteten i två områden i hypotalamus.

Hypotalamus, hypothalamus, är en region i hjärnan som ligger under talamus på undersidan av mellanhjärnan. Det är där det finns kontrollmekanismer för bland annat blodtryck, kroppstemperatur, ämnesomsättning och sömn och vår hunger respektive mättnad. Ökad aktivitet i det ena området, aptitcentrum gör att vi känner oss hungriga och vill ha mat. Ökas aktiviteten i det andra området, mättnadscentrum, känner vi oss mätta. Aptitcentrum har en direkt inverkan på vårt beteende medan mättnadscentrum verkar genom att hämma aktiviteten i aptitcentrum. Vi vet fortfarande inte vad som styr aktiviteten i de två centrumen.
Regleringen bygger på ett samspel mellan många olika signaler. Vissa är viktiga för reglering av matintag vid varje enskild måltid, medan andra har störst betydelse för den långsiktiga regleringen av kroppsvikten.

Hormonet Leptin via hypotalamus framkallar mättnadskänsla och ökar värmeproduktionen i kroppen. Leptin är ett protein som bildas i fettcellerna, och halten leptin i blodplasma är högre ju större mängden kroppsfett är.

Kolecystokinin, CCK är ett peptidhormon som bildas i vissa slemhinneceller i övre tunntarmen i samband med intag av mat men även bildas i nervceller i tarmkanalen och i hjärnan. Vid måltid stimulerar kolecystokinin till ökat gallflöde och ökat utflöde av enzymer från bukspottkörteln. Dessutom påverkar CCK receptorer typ A i mag–tarmkanalen så att man börjar känna sig mätt. Denna effekt utövas dels av CCK som bildas i hjärnan, dels av CCK som från tarmen signalerar till hjärnan genom afferenta (inåtgående) nervtrådar i vagusnerven; dessa signaler når primärt vaguskärnan i förlängda märgen och sprids därifrån till flera delar av hjärnan.

Törst

I bland kan törst maskeras som hunger. Det beror på att hypotalamus i hjärnan reglerar både törst och hunger. När kroppen blir uttorkad kan hjärncentrat bli förvirrat, något som kan leda till att man upplever äter i stället för att dricka något och fylla på vätskedepåerna. Det här är ett bra tips för att kontrollera sitt överätande, att dricka tillräckligt. Om man känner sig hungrig mellan måltiderna ska man se över hur mycket man har druckit under dagen.

Sömn:

En annan sak som är viktigt att ha i åtanke är att för lite sömn kickar igång hormoner som är kopplade till aptiten och gör oss hungrigare. När vi är trötta vill kroppen dessutom ha snabb energi, något som kan göra oss sugen på socker och snabba kolhydrater även om vi egentligen inte är hungrig. Att sova bra och tillräckligt är med andra ord viktigt för vår vikt, någonting som inte alla känner till.

Jag har i ett annat inlägg skrivit om hur serotoninbrist kan leda till sötsug och hur man från kärnorna av den afrikanska växten Griffonia simplicifolia  kan utvinna  5-HTP. 5-HTP (5-hydroxitryptofan) är det närmaste försteget till signalsubstansen serotonin och kan effektivt höja nivån av serotonin i hjärnan. Serotonin är ett hormon som gör att vi mår bra, känner och glada och lyckliga, och  mindre sötsug. Vill du kan du hjälpa kroppen på traven genom att ta 5-HTP kapslar, 1–2 kapslar, 1–3 gånger per dag. Detta är en av mina absoluta favoriter. Förutom att den kan hjälpa till vid sockersug, så är serotonin känt för att vara bra för sömnen, sexlust och aptit. Den kan även hjälpa tarmarnas rörelser. För lågt serotonin kan orsaka depression, magbesvär, oro, ångest, ältande, raseri, överdriven irritation och oförmåga att kontrollera sitt humör. För att läsa mer om örten griffonia och 5-HTP kan du göra det här här:

En annan sak som är kan vara bra att ta vid sockersug är krom. Krom är ett essentiellt näringsämne för människor. Det upprätthåller ett redan normalt blodsocker, det ökar känsligheten för insulin och brukar dämpa sötsug. Jag använder denna själv.

Aptitdämpande antioxidanten liposyra

Vad mer kan man göra för att inte vara så hungrig och småsugen jämt? Finns det något bra som dämpar apriten? Ja, det gör det det verkligen. Och det bästa av allt, det är en antioxidant, liponsyra, som kan hjälpa med aptitdämningen. Inga konstigheter med andra ord!

Först; vad är en antioxidant? Antioxidanter är ämnen som förlänger cellens livslängd och motverkar vissa av de faktorer som oundvikligen leder till cellens förfall. En sådan faktor är fria syreradikaler. Dessa bildas som en biprodukt när våra celler förbrukar det syre vi andas in. De fria radikalerna kan skada känsliga molekyler som tex DNA (arvsmassa) och fleromättade fettsyror som våra cellmembran består av. Oxidativ stress är en term som innebär att nivån av fria radikaler i kroppen är förhöjd. Antioxidanter är ämnen som kan dra till sig de fria radikalerna och på så sätt oskadliggöra dem. Liponsyra förekommer i kroppens alla celler och kallas ibland för den universella antioxidanten. Ju äldre vi blir, desto mer nytta kan vi få av liponsyra. Det är en kraftfull antioxidant som bla främjar nivåerna av glutation och Q10, två viktiga ämnen för vår energibildning och för ett hälsosamt åldrande.

Liponsyra kan hjälpa dig att hålla blodsockret stabilt, förbättra insulinkänslighet och förbränna fett mer effektivt. Det kan dämpa aptiten samt vara hjälpsamt för viktminskning. Det håller de minsta blodkärlen friska och kan hjälpa vid neuropati. Det är särskilt hjälpsamt för nervcellerna i hjärnan när det kombineras med N-acetyl-karnitin. Liponsyra i kombination med L-acetyl-karnitin kan sänka blodtrycket och stimulera nybildande av nervceller. Man tar 1-2 kapslar per dag, helst på fastande mage. Här kan du läsa mer eller själv köpa Liponsyra. 

Med dessa rader hoppas jag att jag kanske har gett dig några tips och råd när det gäller sockersug och överätning.

För att prata med en diplomerad örtterapeut kan du boka tid hos mig här. Då går vi tillsammans, antingen på min mottagning i Frölunda eller per telefon, tips och råd som skulle kunna fungera för dig för ditt sockersug / överätning.

Jag önskar er ett härligt avslut av året och ett gott nytt år! Varma hälsningar / Anette Herbalista, Diplomerad fytoterapeut.

 

 

 

Referenser: Bok: Sand Olav, Sjaastad V Oystein, Haug Egil, Bjålie G Jan, (2007) Människokroppen (2nd edition), Liber AB s. 188–189, 391–392

Internet:

Hämtat den 25 februari 2019 https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/leptin

Hämtat den 25 februari 2019 https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/kolecystokinin

Hämtat den 25 februari 2019 https://www.sportamore.se/magazine/kost-recept/darfor-ar-du-alltid-hungrig/