Mina bästa tips mot sockersug!

Sockersug!

Serotoninbrist kan ge sötsug och överätning!

**Inlägget innehåller sponsrad länk**

Hej kära läsare.

Nu har min bok ”Gravid med livet som insats” varit ute på marknaden under två dagar och jag är överväldigad över erat stöd och support! TACK så mycket!

I dag har jag varit på ett affärsmöte och sockersug kom på tal. Jag har många i min närhet som tycker att sockret tar en för stor plats i deras liv. Jag tänkte i detta inlägg skriva om hur viktigt serotonin är för vårat välmående och hur serotoninbrist faktiskt kan ge sötsug, då många av mina kunder frågar just om att få bukt på sockersug.

Serotonin

Serotonin är en signalsubstans i hjärnan, som bildas ur den essentiella aminosyran tryptofan. Serotonin är viktig för att vi ska känna oss glada, lugna, sova gott, ja helt enkelt må bra. Om man har brist på serotonin så kan det visa sig genom exempelvis irritation, missnöje, orolighet och sömnsvårigheter.

Hjärnans serotonintillverkning underlättas när kroppens insulin är hög, exempelvis om man har ätit något sött. Tryptofan som behövs för att tillverka serotoninet finns i många sötade livsmedel, vilket gör att många människor hittar tröts i sötsaker då de känner sig nedstämda eller oroliga.

Men! Tryptofan finns inte i socker! Tvärt om, sockret gör att insulinet snabbt stiger, du känner dig gladare för stunden, men när sedan insulinet snabbt sjunker igen, är humöret nere lika snabbt och med massa onyttigheter i kroppen på köpet. Det dåliga samvetet och irritationen på dig själv för att du återigen inte kunde ” tygla” dig.

Serotoninkällor

Vännen, nästa gång du öppnar skafferiet, tänk så här i stället. ”I dag ska jag hitta serotoninkällor i min kost, för jag vet att aminosyran tryptofan trivs i bönor, blomkål, spenat, ägg, sojabönor, ost, kött, fisk och fågel, paranötter och cashewnötter. Så jag väljer det i stället för massa sockermat”! Bra va?

Socker förbrukar B-vitaminer

En annan intressant sak är att sockret förbrukar B-vitaminer i kroppen och nu kommer det spännande! Tryptofan, alltså den essentiella aminosyran, som behövs för att tillverka serotonin, kan omvandlas till niacin, vitamin B3, om det finns behov för det. Om man äter massa sött, ja, då känner kroppen behov för att prioritera kroppen syntes av niacin i stället för serotonintillverkligen. Kroppen vill helt enkelt återställa B3 förrådet i kroppen. Så summa summarum, ju mer ” tröst” du söker i sockrig mat, ju sämre kommer du att må. Allt hänger ihop, och det du stoppar in i kroppen påverkar dig, vare sig du vill det eller inte.

Vad göra?

Motion

Serotonin bildas även då man njuter och känner sig nöjd med livet. Gör saker som får dig att må bra.  Du ökar din egen serotoninproduktion och du behöver inte söka trösts i mat (som ändå inte tröstar dig) på samma sätt som innan.

Njut även av dagsljuset, det gör oss gott. En timmes promenad under dagen är ett av mina bästa tips för att motverka nedstämdhet och indirekt höja på välbefinnandet. Meditera, lyssna på bra musik, dansa, sjung och unna dig massage.

Ört som ger serotonin?

Från kärnorna av den afrikanska växten Griffonia simplicifolia produceras 5-HTP. 5-HTP (5-hydroxitryptofan) är det närmaste försteget till signalsubstansen serotonin och kan effektivt höja nivån av serotonin i hjärnan. Vill du kan du hjälpa kroppen på traven genom att ta 5-HTP kapslar, 1–2 kapslar, 1–3 gånger per dag. Detta är en av mina absoluta favoriter. Förutom att den hjälper till vid sockersug, så är hjälper den till att reglerar humör, sömn, sexlust och aptit. Det reglerar även tarmarnas rörelser. För lågt serotonin kan orsaka depression, magbesvär, oro, ångest, ältande, raseri, överdriven irritation och oförmåga att kontrollera sitt humör. Jag tycker om den här:

En annan sak som är väldigt bra att ta vid sockersug är krom. Krom är ett essentiellt näringsämne för människor. Det upprätthåller ett redan normalt blodsocker, det ökar känsligheten för insulin och det dämpar även sötsug. Jag använder denna själv.

Med dessa rader hoppas jag att jag kanske har gett dig några tips och råd när det gäller sockersug.

För att prata med en diplomerad örtterapeut  kan du boka tid hos mig här. Då går vi tillsammans, antingen på min mottagning i Frölunda eller per telefon, igenom under 90 minuter, på vad som skulle kunna hjälpa dig att  med ditt sockersug.

Kramar i en hög

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

fem × ett =