Ashwagandha- kan hjälpa vid stress

Ashwagandha är mest känt för att motverka effekterna av tillfällig fysisk och psykisk stress, samt stödja kognition och minne.

**Inlägget innehåller samarbetslänk med Moodmama**

Jag som örtterapeut får ofta frågan vilken som är min favoritört. Det känns som en omöjlig fråga att besvara för jag har olika favoriter beroende på vad som är hälsobesväret. Ringblomma kan vara bra för hudproblem och magsår, maskros för leverproblem, johannesört för mild depression och brännsår, valeriana för oro, så att välja favoritört rakt av är svårt. Men det finns en som är min vapendragare i vått som torrt och det är ashwagandha. Ashwagandha är mest känt för att motverka effekterna av tillfällig fysisk och psykisk stress, samt stödja kognition och minne.

Adaptogen ört

Ashwagandha (Withania somnifera) är en adaptogen ört som tillhör pepparfamiljen. Den har en omfattande 4000-årig historia av traditionell användning och är en av de mest vördade och flitigt använda ayurvediska örterna. Dess adaptogena egenskaper främjar mentalt och fysiskt välbefinnande, och det kan även främja leder, minne, immunfunktion samt omsättningen av fetter och glukos.

Ashwagandha i studier

Withanolider är viktiga beståndsdelar i denna ört och spelar en viktig roll i ashwagandhans övergripande förmåga att främja fysisk och psykisk hälsa. I djurstudier har ashwagandha visat sig stödja aktiviteten av lymfocyter och makrofager, mildra tillfällig stress, förbättra minne och kognitiv funktion, fungera som antioxidant genom avlägsnande av fria radikaler samt stödja sköldkörtelns funktion.
En liten klinisk studie visade ashwagandas förmåga att främja en hälsosam omsättning av glukos och fetter. I en dubbelblind, placebokontrollerad klinisk studie med 42 deltagare visade ashwagandha sin potential att minska ledvärk vilket kan innebära att ashwagandha modulerar aktiviteten av enzymet cyklooxygenas. Annan forskning tyder på att det kan främja avslappning och upprätthålla hälsosamma nivåer av kortisol- och C-reaktivt protein. Här kan du läsa mer (på engelska) om olika studier som är gjorda angående ashwagandha.

Fler vetenskapliga studier om Ashwagandha:

Minskar depression vid schizofreni PMDI: 31046033

Skyddar nerver- vilket kan motverka åldersrelaterade problem som minnesförlust och inlärning PMDI: 29152258 och minnesförbättrande effekter PMID:28471731

Så här skriver Kurera om ashwagandha

”Vardagsstress
Den absolut främsta anledningen att komplettera kosten med ashwagandha är för dess förmåga att öka motståndskraften mot stress och därmed sänka produktionen av det katabola, nedbrytande hormonet kortisol. Studier visar att ashwagandha nedreglerar stressaxeln vilket gör att produktionen av kortisol minskar med nära 30 procent.”

Det är fantastiskt! För mig är den fenomenal och jag känner verkligen hur den hjälper mig mot just vardagsstressen. Hämta trötta, hungriga barn på förskolan och de vägrar vinteroverall fast det är flera minusgrader ute? Tips till föräldern: ashwagandha innan hämtningen:) Många örtterapeuter rekommenderar denna ört då den brukar vara behjälplig då kunder upplever stress. Lider du av stress eller oro, så kan du boka tid hos mig på en örtkonsultation för att se hur vi kan stödja och stötta din kropp till bättre hälsa.

Vill du själv köpa ashwagandha så finns det flera olika bra märken, själv använder jag denna och är jättenöjd.

Ha en fin dag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

2 + 9 =