Arg? Oro? Ångest? Raseriutbrott? PMS? Svårt att sova?

Låga doser av eller brist på GABA kan kännetecknas av spända muskler, kramp, ilska, oro, fobier, panik, dåligt minne, PMS, huvudvärk, humörsvängningar, stress, oro, dålig sömn, utmattning mm.

Vid långvarig stress, sömnbrist och dåliga kostvanor kan nervsystemet hamna i obalans och brister som sjunkande serotoninproduktion eller, som dagens blogginlägg handlar om; GABA-brist kan uppstå.

 ***Inlägget innehåller samarbetslänkar till Mood Mama. Välj vilket språk du vill ha till produktbeskrivningen genom flaggan i vänstra hörnet. Svensk kundtjänst och paketen skickas med Post nord ***

GABA är kroppens mest lugnande signalsubstans

 GABA är kroppens mest lugnande signalsubstans. Om man har en hälsosam livsstil och sunda kostvanor så klarar kroppen att tillgodose behovet av GABA själv genom omvandling av glutaminsyra. Men vid långvarig stress, sömnbrist eller dåliga kostvanor kan kroppens produktion av GABA minska. Låga mängder GABA återfinns vid depression. Då kan GABA som tillskott vara en lösning.

GABA ger ”må bra”-endorfiner

GABA som tillskott är lugnande och passar bra för dig som känner dig mycket uppstressad, har svårt att tänka klart för att du känner dig så stressad, har problem med irritation eller raseriutbrott, ångest eller oro. Det kan hjälpa vid värk och ett överkänsligt nervsystem. Det kan även hjälpa vid PMS och om man har svårt att komma till ro inför sänggående. Är det själva insomningen som är problemet kan dock melatonin vara mer effektivt. GABA kan också verka lugnade vid manisk beteende, epilepsi och högt blodtryck. Denna aminosyra är även viktig vid kroniskt trötthetssyndrom.

Mellan 40–50 % av alla hjärnans synapser innehåller GABA

Mellan 40–50 % av alla hjärnans synapser innehåller GABA. Den spelar en stor roll för att lugna neuroner och en människas uppträdande. Det mest naturliga sättet att hålla GABA balanserat i kroppen är med kosten, god sömn och stressreducering. Banan, potatis, broccoli och nötlever är mat som sägs höja GABA-produktionen. Men den kemiska kompositionen av mat är komplex och det kan ta lång tid för hjärnkemin att balanseras med enbart kost vid långvarig stresspåverkan. Då kan man behöva komplettera kosten med exempelvis kosttillskott och förändrade levnadsvanor. Vitamin B6 och zink är hjälpämnen som behövs för att GABA ska kunna bildas. Glutamin, taurin och teanin kan också stimulera bildandet av GABA.

Vad kännetecknar låg brist på GABA?

Låga doser av eller brist på GABA kan kännetecknas av spända muskler, kramper, dåligt minne, huvudvärk, humörsvängningar, stress, oro, dålig sömn, utmattning med mera. GABA kan kombineras med andra tillskott men bör inte användas samtidigt som sömnmedel eller benzodiazepiner.

För en örtterapikonsulation kan du läsa mer här.