Hjälp vid mensvärk och PMS

Vad är PMS?

PMS eller premenstruellt syndrom kallas de besvär man kan känna av runt ägglossning och fram till mens. Vanliga PMS-besvär är humörsvängningar, irritation, raseri, oro, ångest, dålig självkänsla och depression.

**Inlägget innehåller samarbetsslänkar med Mood Mama**

Är det någon som känner igen att över en natt kan man svälla upp två storlekar, magen känns som en stor rund badboll och en mensvärk från hell kan knocka en totalt, så till den grad att man tvingas att sjukskriva sig från jobbet?

Kamomillte, bra mot magkramper och mensvärk bland annat.

Så här har många kvinnor det, månad efter månad, år efter år. Det är tragiskt… Men det behöver inte vara så! I mitt jobb som örtterapeut  träffar jag många kvinnor med PMS-problem och här har jag sammanfattat en del av mina kunskaper och tips vid PMS.

Progesteron, GABA och serotonin

Studier har visat att PMS-besvär har en koppling till låga nivåer av progesteron, låga nivåer av signalsubstansen GABA samt lågt magnesium. GABA är kroppens mest lugnande signalsubstans. Vitamin B6 och zink är hjälpämnen som behövs för att GABA ska kunna bildas. GABA som tillskott är lugnande och kan passa bra för dig som känner dig mycket uppstressad, har svårt att tänka klart för att du känner dig så stressad, har problem med irritation eller raseriutbrott, ångest eller oro. GABA brukar vara mycket uppskattat bland mina kunder.

Andra studier har även visat att serotonin är inblandat då kvinnor med PMS har visat lägre nivåer av serotonin under PMS-fasen jämfört med andra tidpunkter i sin cykel. Serotonin är en lugnande signalsubstans som bland annat reglerar humör, sömn, sexlust och aptit. Det reglerar även tarmarnas rörelser. För lågt serotonin kan orsaka depression, magbesvär, oro, ångest, ältande, raseri, överdriven irritation och oförmåga att kontrollera sitt humör. Vid tex långvarig stress, depression, ångest, PMS och IBS kan serotoninet vara lågt. Då kan 5 htp vara av intresse.

Själv vet jag även många som fått bukt på PMS med hjälp av bioidentiskt progesteron samt örter som tillför serotonin som

Magnecium är det också många som tar vid PMS. Många magneciumtillskott gör att man blir lös i magen, och vill man undvika det så kan man använda sig av ”slow release technique” vilket innebär att tabletten är en depåtablett som utsöndrar magnesium långsamt under en längre tid för att undvika att man blir lös magen.Anledningen till att man kan bli lös i magen av magnesiumtillskott är att magnesium drar åt sig vatten. Jättebra om man har förstoppning men inte så bra om man vill absorbera magnesium till fördel för hela kroppen. Genom att tabletten löser upp sig långsamt får man ett jämnt och mer effektivt upptag av magnesium. Jigsaw Magnesium har ”slowe releasee technique” och är ett mycket bra magnecium.

Räddaren i nöden

En PMS-lindrande kombination av B6 och örter som wild yam, vitex och dong quai som traditionellt använts mot PMS och cykelrelaterade besvär är PMS-support. Av mig får den 10 poäng av 5 möjliga! Den innehåller Vitamin B6 är ett hjälpämne för många viktiga signalsubstanser, bla serotonin, GABA och dopamin. Hur kan det rymmas så mycket välgörande i en enda burk??

Vitex är en adaptogen som kan påverka hypofysen och modulera utsöndringen av LH vilket främjar progesteronbildningen efter ägglossning. Vitex kan även påverka utsöndringen av det mjölkbildandet hormonet prolaktin.
Wild yam har traditionellt använts mot magbesvär och cykelrelaterade besvär för kvinnor i alla åldrar.
Dong quai är en kramplösande ört som används inom traditionell kinesisk medicin för att öka cirkulationen till livmoder och äggstockar vilket kan bidra till en jämnare menscykel. Harört är hjälpsamt för levern och kan bidra till en bättre omsättning av östrogen.
Passionsblomma är lugnande och smärtlindrande.

Så ni hör, vilken suverän blandning eller hur? Man tar 1-2 kapslar, 1-2 gånger per dag under de två sista veckorna i cykeln. Om du har en längre cykel kan du också ta preparatet lite längre totalt sett. Enkelt, men enligt mig, och många andra, otroligt verksamt.

 

 3 vanliga örter mot mensvärk / PMS

Kamomill – kramplösande, muskelavslappnande och lugnande. Drick te på kamomill och använd det gärna utvärtes också, lägg en varm handduk på magen indränkt i kamomill-te.

Salvia –sammandragande och man har bevisat att den lindrar menstruationsrelaterade smärtor, huvudvärk och magsmärtor. Salvia förebygger vätskeretention och är en bra ört att använda vid rikliga blödningar.

Daggkåpa – En mild hormonreglerande ört som lindrar menssmärta, dämpar PMS och klimakteriebesvär. Särskilt roten innehåller blodstillande och sammandragande garvämnen. Den lugnar och lindrar kramp och är en bra ört mot i princip alla former av underlivsbesvär.

Hos mig som örtterapeut kan man f få tips och råd om man lider av pms. Då går vi tillsammans, vad som skulle kunna hjälpa dig till bättre hälsa. Klicka här för att boka  din tid. Varmt välkommen.